quinta-feira, 8 de maio de 2014

STONEHENGE

The magic of Standing Waves




Who hasn't heard about Stonehenge?

Built around 2400 BC, in Wiltshire, South of England, it is though to have been a place for several rituals, like healing, praying and burial.

It has a mystic aura around it's story, but there is also a story to be told about how it sounds. Or, how it sounded, as the original monument is partially destroyed.

Dr. Rupert Till wondered about the acoustic qualities of Stonehenge. He claimed that, if the stones were struck the right way with the right rhythm, it would "sing" like a crystal glass.
A mathematical model based on the primitive monument, showed that the monument actually resonates with a sound stimulus, could it be a percussion one or even wind. A copy of the original monument was built in the USA and proves the same.

Stonhenge reproduction, Washington, USA


According to David Hendy in his book "Noise, a human history of sound and listening", the space is fantastic in acoustic terms: the megaliths protect the inner space from external noise, providing a good insulation, and it is shaped to create a Standing Wave inside that amplifies voices, percussion and wind sounds, creating a lot of mystery and magic that enhanced the impact of the ancient rituals.

A single drum beating 2 times per second can trigger a loop that can be rather loud and hypnotic.

We cannot say that Stonehenge was built with a sound purpose, as there was not any knowledge of acoustic waves at the time, but as we noticed with Neolithic Caves, Man used the Standing Waves and Resonance power with great intelligence and wisdom.


Ref: David Hendy, "Noise, a human history of sound and listening" pages 30 to 36

STONEHENGE

A magia das Ondas Estacionárias



Quem é que nunca ouviu falar de Stonehenge?

Construído à volta de  2400 AC, no Sul de Inglaterra, em Wiltshire  pensa-se que terá sido um local para cerimónias destinadas a curas, rezas e funerais.

Há uma aura mística à volta da sua história, mas também há uma história para contar acerca de como soa. Ou, melhor, soava, já que o monumento original está parcialmente destruído.

Dr. Rupert Till  interrogou-se sobre as qualidades sonoras de Stonehenge. Ele afirmava que, se as pedras fossem percutidas de determinada forma e com o ritmo certo, o monumento haveria de "cantar" como um copo de cristal.
Um modelo matemático baseado no monumento primitivo, demonstrou que o monumento ressoa efectivamente com um estímulo sonoro, seja ele percussão ou até vento. Mais tarde, uma cópia do monumento original realizada em Washington, USA, prova o mesmo.

Stonhenge reproduction, Washington, USA


De acordo com David Hendy no seu livro "Noise, a Human History of Sound and Listening", o espaço é fantástico em termos acústicos: os megalitos protegem o espaço interior do ruído exterior, oferecendo um bom isolamento, e está construído de forma a criar uma Onda Estacionária no seu interior que amplifica vozes, percussões, sons do vento e criava mistério e magia que tornavam ainda mais intenso o impacto dos seus rituais.

Um só tambor a tocar cerca de 2 vezes por segundo provoca um loop acústico que se torna bastante alto e hipnótico.

Não podemos afirmar que Stonehenge foi construído com este objectivo, nem sequer havia conhecimentos suficientes de acústica nesse tempo, mas, como reparámos nas Cavernas Neolíticas, o Homem usou o poder das Ondas Estacionárias e da Ressonância com grande criatividade e inteligência. 


Ref: David Hendy, "Noise, a human history of sound and listening" pags 30 a 36

Sem comentários:

Enviar um comentário