sexta-feira, 13 de junho de 2014

SOUND AND SPACE

How far should we go?

Borneo's swamp


Marc Anderson won the "Most Beautiful Sound in the World" prize, with a Borneo swamp recording.
It was recorded on spot and it's beautiful!

Other soundscapes are less appealing, like the Mumbai city's center soundscape. They are both real but they tell a different story. We would like to run from the Mumbai noise, perhaps, and jump into the other.

In the beginning of the XX century, the Symphony Hall in Boston was built. It is famous for its wonderful sound. Its reverb time is around 1.9 seconds, embellishing all the music played there, for the absolute delight of the listeners. The music seems to come from everywhere although we never lose the focus on the orquestra.

Symphony Hall in Boston

"The ideal concert hall is that into which you make a not very pleasant sound and the audience receives something that is quite beautiful", said conductor Adrian Boult.

The Philharmonic Hall at the Lincoln Center, NYC, was considered the opposite: the worst place to listen to music. It was initially conceived like the Boston Hall but there was a campaign to increase its capacity and this decision doomed the acoustics.1

Modern times call for modern methods and now, everyone can fake the acoustics of any space.

With the right constellation of speakers and some computer mathematics, special sound treatment surfaces and skill, anyone can change the natural sound of any space.

Cirque du Soleil using Meyer's Constellation in Tokyo


So, we could have a choir in a small room sounding like as in Westminster Abbey.

We, thus, loose, the ancestral relation between sound and space.

Is it right? How far could we go?

It's like having a plastic garden inside a Hospital. Do you want a real one? Ok, then you'll have to deal with the bugs, ants, rats and all sorts of crawling creatures that live in it. In a Hospital? I really don't think so.

Hospital Inner garden


So, a lot of things can be done to improve the soundscape of any space. It will only depend on your priority.

Do the patients of a particular Hospital feel better with the sight of a garden ( even if it's plastic) ? Would they feel better having a countryside soundscape? Yes, then, why not?

Emily Thompson dedicated a lot of her study to this dilema. According to her, " A soundscape is simultaneously a physical environment and a way of perceiving that environment; it is both a world and a culture constructed to make sense of that world".

We, citizens of the XXI century, deserve to have a better soundscape, to work on it and to change it for a more healthy one.

But we have to change it with great care, in order to create a space in where it's worth living.

1 George Prochnik "In pursuit of silence"

O SOM E O ESPAÇO

Até onde podemos ir?

Pântano em bornéu


Marc Anderson ganhou o prémio "Most Beautiful Sound in the World", com uma gravação autêntica de um pântano em Bornéu.
Foi gravada no local e é maravilhosa!

Outras soundscapes são menos apelativas, como a soundscape do centro de Bombaim. São ambas reais, mas esta traz-nos uma história diferente. Da qual, muitos de nós gostariam de fugir.

No começo do século XX, foi construída a Symphony Hall em Boston. É famosa pelo seu som maravilhoso. Com o seu tempo de reverberação de 1.9 segundos, embeleza toda a música aí tocada, fazendo as delícias dos seus espectadores. A música parece vir de todos os lados sem nunca se perder o foco na orquestra.

Symphony Hall em Boston


"A sala ideal de concertos é aquela em que nós fazemos um som não muito agradável e a assistência recebe algo bastante belo", disse, um dia, o maestro Adrian Boult.


A Philharmonic Hall no Lincoln Center, NY foi considerada o oposto: o pior lugar para ouvir música. Foi inicialmente concebido como a Boston Hall, mas houve uma campanha para aumentar a sua capacidade e esta decisão condenou a sua acústica.

Entretanto, os tempos modernos pedem soluções modernas e agora, qualquer um pode transformar a acústica natural de qualquer espaço.

Com a constelação certa de altifalantes e alguns algoritmos matemáticos, superfícies especiais de tratamento acústico e conhecimentos, qualquer um pode alterar o som de  qualquer espaço.

Cirque du Soleil usando Meyer Constellation em Tóquio

Assim, podemos ter um coro numa pequena sala a soar como se fosse em Westminster Abbey.

Perdemos, assim a relação ancestral entre som e espaço.

Isto está certo? Até onde podemos ir?

É como ter um jardim de plástico num Hospital. Querem um jardim verdadeiro? Ok, então vão ter de lidar com insectos, ratos e todas  as criaturas rastejantes que aí habitam. Num Hospital? Penso que não. 

Jardim interior num Hospital

Por isso, uma série de coisas podem ser feitas para melhorar a soundscape de um espaço. Dependerá muito das nossas prioridades.

Será que os doentes de um Hospital se sentem melhor perto de um jardim ( mesmo que seja de plástico)? Sentir-se-iam melhor ouvindo sons naturais do campo? Melhoraria isso a sua qualidade de vida? Se sim, porque não?

Emily Thompson dedicou um grande parte dos seus estudo a este dilema. Segundo ela, "Uma soundscape é simultaneamente um ambiente físico e uma forma de nos apercebermos desse mesmo ambiente, é simultaneamente um Mundo e uma cultura construída para dar sentido a esse Mundo".

Nós, cidadãos do século XXI, merecemos uma melhor soundscape, é nosso dever trabalhar nesse sentido e mudá-lo para outro mais saudável.

Mas teremos de o fazer com grande cuidado, de forma a respeitar um espaço onde valha a pena viver.

1 George Prochnik "In pursuit of silence"

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