THE SYNTHESIZER
How Robert Moog changed the music world
The Mini Moog, the World most famous synthesizer |
The word Synthesizer was crafted by RCA during the 50's, by Harry Olson, who worked at their laboratories as an acoustics expert. It followed the Theremin idea and the first model was called Mark 1.
RCA Mark 1 |
Before that time, the World witnessed the birth of the Telharmonium, in 1901, a 200 tons instrument, which generated sound from giant alternators. Others followed the same path as the Theremin and the Ondes Martenot.
Robert Moog ( by the way, Moog is a dutch name and is pronounced as in knot or plot and not, as everybody does, as in cook or spook ) was an electronic music enthusiast and also an electronic engineer.
He created a new synthesizer instrument by, most of all, listening carefully to his consumers.
According to Trevor Pinch and Frank Trocco1, the Moog synthesizer was an innovation, rather than an invention.
Moog worked closely with his costumers, like Alwin Niklais, Lejaren Hillar and Eric Siday.
In fact, Siday was the first to order a complete system in 1965. He had been a very successful commercial composer who wanted to take a step further. He ordered a 1.400$ system. Robert Moog took it to New York... by bus! Several boxes, each one needing two men to lift.
One of Moog's most difficult decisions was to, or not to, include a keyboard with the system. Some costumers, like Vladimir Ussachesvky were against it: using a keyboard would limit the system performance making it dependent of the keyboard tonality.
Bob Moog went for the keyboard and this decision was responsible for the massive expansion of the Moog synthesizers.
A Moog V900 System |
But Ussachevsky was responsible for helping Moog defining the basic envelope functions of the envelope generator: Attack time, initial decay time, final decay time. ARP, a competitor brand, simplified this to the well known ADSR ( attack, decay, sustain, release ).
ADSR |
The first Moog adopters were famous musicians and composers like Wendy (formerly Walter) Carlos and Herb Deutsh and later rock stars like Keith Emerson, Mick Jagger or the Beatles.
The Keith Emerson system |
Wendy Carlos and Bob Moog |
Robert Moog developed filters that made the Moog sound famous, like the Ladder Filter, responsible for the fat and juicy sound of Moog synthesizers and the only one invention he patented. It was a filter that had a special cut-off slope, much sharper than other filters.
As RCA had spread the word synthesizer, there were some doubts in calling Moog systems as synthesizers. Again, the good judgement of Bob Moog prevailed, making Moog synthesizers the icons of their league.
When we talk about synths, Moog is the first name that comes to our minds.
As a curiosity, Roland was a synthesizer brand created by Ikutaro Kakehashi. He chose the name by looking at the American Telephone Directory.
1 Ref: "Shaping the Synthesizer" by Trevor Pinch and Frank Trocco, The Sound Studies Reader, pages 254-264
O SINTETIZADOR
Como Robert Moog mudou o mundo da música
O Mini Moog, o mais famoso sintetizador do Mundo |
A palavra sintetizador foi criada pela RCA durante os anos 50, por Harry Olson, que aí trabalhava e era um perito em acústica. Seguia a ideia do Theremin e o seu primeiro modelo chamou-se Mark 1.
RCA Mark 1 |
Antes disso, o Mundo tinha visto nascer o Telharmonium, em 1901, um instrumento de 200 toneladas, que gerava som através de alternadores gigantes. Outros seguiram o mesmo caminho com o Theremin e o Ondes Martenot.
Robert Moog ( já agora, Moog é um nome holandês e pronuncia-se como mógue e não , como toda a gente faz, mugue ), era um entusiasta de música electrónica e um engenheiro electrónico.
Criou um novo instrument através de , sobretudo, ouvir atentamente os seus clientes.
De acordo com Trevor Pinch e Frank Trocco1, o sintetizador Moog foi mais uma inovação que uma invenção.
Moog trabalhou lado a lado com os seus primeiros clientes, nomeadamente Alwin Niklais, Lejaren Hillar e Eric Siday.
de facto, Siday foi o primeiro a encomendar um sistema completo. Ele era um compositor publicitário de sucesso e queria dar um passo em frente ao encomendar um sistema Moog de 1.400$. Robert Moog levou a máquina para New York... de autocarro! eram várias caixas, cada uma necessitando de 2 homens para a levantar.
Uma das decisões mais difíceis de Bob Moog foi incluir, ou não um teclado no sistema.
Alguns clientes, como Vladimir Ussachesvky eram contra: o facto de se usar um teclado tonal iria limitar a performance do sistema tornando-o dependente dessa tonalidade.
Outros achavam que, sem o teclado não seria um verdadeiro instrumento.
Bob Moog decidiu-se pelo teclado e essa decisão foi responsável pela maciça expansão dos sintetizadores Moog.
Um sistema Moog V900 |
Mas Ussachevsky foi responsável por ter ajudado Moog a definir as funções básicas do gerador de envelope: Attack time, initial decay time, final decay time. A ARP, uma marca concorrente, mais tarde simplificou isto criando a sigla universal ADSR (attack, decay, sustain, release ).
ADSR |
Os primeiros utilizadores dos sintetizadores Moog foram músicos e compositores famosos como Wendy (antes Walter) Carlos e Herb Deutsh e, depois, estrelas de rock como Keith Emerson, Mick Jagger ou os Beatles.
O sistema de Keith Emerson |
Wendy Carlos e Bob Moog |
Robert Moog desenvolveu filtros que fizeram o som Moog famoso, como o Ladder Filter, responsável pelo som gordo e suculento dos sintetizadores Moog, sendo a única invenção que patenteou. Era um filtro com uma curva na frequência de corte muito mais acentuada.
Como a RCA tinha popularizado a palavra sintetizador, havia algumas dúvidas em chamar os sistemas Moog sintetizadores. Novamente, uma boa decisão de Bob Moog prevaleceu, e hoje a palavra Moog é sinónimo de sintetizador.
Quando falamos de sintetizadores, Moog é a palavra que nos vem à cabeça.
Como curiosidade, a Roland é uma marca de sintetizadores criada por Ikutaro Kakehashi. Ele escolheu o nome Roland, consultando a lista telefónica americana.
1 Ref: "Shaping the Synthesizer" de Trevor Pinch e Frank Trocco, The Sound Studies Reader, pags 254-264
1 Ref: "Shaping the Synthesizer" de Trevor Pinch e Frank Trocco, The Sound Studies Reader, pags 254-264
Sem comentários:
Enviar um comentário