MONO AND STEREO
There's more to it than it seems
Edison
invented the Phonograph in 1887. The first recordings were, of course, in Mono.
But,
did you know that the first stereophonic transmission was made, six years
earlier, in 1881?
It
was performed by Clemént Ader, french inventor better known for his flying ideas.
It
was the Théatrophone, where people could listen to stereo content with
headphones.
In
the early 30’s, Stereophonic recording was finally patented by EMI.
The
way our brain perceives the direction of sound is quite complex. First, there
is a delay on the sound wave arriving at each ear that can be sensed by our brain as a
difference in phase between the two signals.
But there is also a sound
transmission through our head and reaching the inner ear. And besides that, the auditory
nerves supply some information from one auditory cortex to the other.
Finally,
Hugo Zucarelli, the father of Holophonics, states that our brain is also a sound
emitter and uses the interferences with the incoming sound to detect its
direction.
The most important factor is the difference in phase, and, because of that, it's very difficult for us to know the direction of a bass sound. Its wavelength is much bigger so the phase difference is hardly noticed by our brain. This is the reason why we cannot easily understand where the sound of a thunder comes from.
Because of this, most warning sounds are high pitched ones, like the whistle of a policeman or the siren of a firetruck, so that we can immediately know where the danger is coming from.
Immersed in water, we have great difficulty to perceive the direction of sounds because sound in water travels around 4 times faster than in the air. The delays are, thus, 4 times smaller and we are not used to them. Sounds seem to come from everywhere.
The most important factor is the difference in phase, and, because of that, it's very difficult for us to know the direction of a bass sound. Its wavelength is much bigger so the phase difference is hardly noticed by our brain. This is the reason why we cannot easily understand where the sound of a thunder comes from.
Because of this, most warning sounds are high pitched ones, like the whistle of a policeman or the siren of a firetruck, so that we can immediately know where the danger is coming from.
Immersed in water, we have great difficulty to perceive the direction of sounds because sound in water travels around 4 times faster than in the air. The delays are, thus, 4 times smaller and we are not used to them. Sounds seem to come from everywhere.
A good application of this phenomenon is the Sub-Wooffer speaker. Usually only one, we can place it almost everywhere in the room. The bass component of the sound will seem to come from where the treble speakers are.
MONO E STEREO Mais complicado do que parece
Edison inventou o fonógrafo em 1887. As primeiras gravações foram, claro, em Mono.
Mas sabia que, seis anos antes, em 1881, foi feita a primeira transmissão em Stereo?
Foi realizada por Clément Ader, inventor francês mais conhecido pelas suas invenções no domínio da aviação.
Chamou-se Théatrophone e as pessoas podiam ouvir conteúdos Stereo com um par de auscultadores.
Nos anos 30, a gravação Stereo foi finalmente patenteada pela EMI.
A forma como o nosso cérebro se apercebe da direcção do som é relativamente complexa.
Em primeiro lugar, há um atraso no som que chega a cada um dos ouvidos o que origina uma diferença de fase entre os dois sinais.
Mas também há uma transmissão de som através da nossa cabeça e que é sentida pelo nosso ouvido interno. Para além disso, os nossos nervos auditivos partilham informação entre os dois córtexes auditivos, esquerdo e direito.
Por fim, Hugo Zucarelli, pai da Holofonia, afirma que o nosso cérebro é um emissor de som e que usa a interferência entre o som emitido e recebido para encontrar a localização da fonte sonora.
Por fim, Hugo Zucarelli, pai da Holofonia, afirma que o nosso cérebro é um emissor de som e que usa a interferência entre o som emitido e recebido para encontrar a localização da fonte sonora.
O factor mais importante é a diferença de fase, por isso é muito difícil para nós apercebermo-nos da direcção de um som grave. O seu comprimento de onda é muito maior e o nosso cérebro tem muito mais dificuldade em se aperceber dessa diferença. Por esta razão, um trovão não parece ter direcção. Parece estar à nossa volta.
Por causa disso, a maioria dos sinais de aviso são agudos, como o apito do polícia ou a sirene dos bombeiros, para que nós nos apercebamos imediatamente de onde vem o perigo.
Por causa disso, a maioria dos sinais de aviso são agudos, como o apito do polícia ou a sirene dos bombeiros, para que nós nos apercebamos imediatamente de onde vem o perigo.
Imersos na água, temos enorme dificuldade em perceber de onde vêm os sons, porque a velocidade do som dentro de água é aproximadamente 4 vezes maior que no ar. As diferenças de fase são, por isso, 4 vezes mais pequenas. Os sons parecem vir de todo o lado.
Uma boa aplicação deste fenómeno são os Sub-Wooffers das aparelhagens sonoras, normalmente só um, e que se podem colocar em quase qualquer ponto da sala. A componente grave do som é percebida pelo nosso cérebro como vindo do mesmo sítio de onde vêm os agudos.
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