WHAT IF AN AIRPLANE PASSED BY IN AN UNDERGROUND STATION?
The Volkswagen Polo GTI activation
Hi there!
Sorry for the long time absence. I've been really busy for the last weeks working in Audio Branding for several clients and preparing for the Volkswagen Polo GTI activation.
It happened at Marquês de Pombal underground station, the busiest in Lisbon, Portugal.
I've been working on several ideas for the underground soundscape. Why? Because there are a lot of interesting things about the underground stations everywhere:
They are very reverberant spaces, with a few visual clues, where the sound is more important than sight. I realized that everybody knows that the next train is arriving by its sound through the tunnels.
So, what was our idea?
To record the actual train sound and mix it with some nice Learjet passing by sounds and, finally, merge them with the actual sound of the powerful new 192 horsepower Polo GTI.
The aural illusion would only be possible with a multi channel installation ( 5 discrete channels along the platform, reinforced by two subwooffers ).
We decided to play the 20 second experience just 1 minute before the arrival of the actual train. In the end, 3 powerful video projectors would disclose the message: The new Polo GTI 192 horsepower. VW Das Auto.
After some weeks of meetings with Volkswagen, MOP (the underground media agency), Puro Audio ( the best sound reinforcement company in Portugal), Garage (a top film team) and several departments of Metro de Lisboa (Lisbon Underground), including marketing, public relations and security, all decided for a GO!
The 7th July was the date, so, we entered the station around 0:30 and worked until 4:15 putting everything in place. We could only cross the 700 Volts line after its shutdown, by 2:30.
No cable would cross the line, so all the video gear stayed in the platform and all the PA would be on the other side of the line.
We launched the video by ethernet circuit from a small cabin, where we had another computer linked via WiFi to the computer connected to the PA.
The overall experience was pretty real, reaching 90 dBa.
Everyone was taken by surprise. Some people were slightly frightened, but they all laughed when the commercial message was disclosed.
Sound is really a very powerful communication tool. It should never be used to intrude on people's right to peace, like playing commercials on a public space.
But it can be very effective and desirable when one uses it to enhance people's lives with interesting an unexpected experiences.
The video we made has gone quite viral. You can find it here:
E SE UM AVIÃO PASSASSE DENTRO DE ESTAÇÃO DE METRO?
A activação do Volkswagen Polo GTI
Olá a todos!
Desculpem a longa ausência. Tenho estado muito ocupado nas últimas semanas trabalhando em Audio Branding para vários clientes e a preparar a activação do Volkswagen Polo GTI.
Aconteceu na estação de Metro do Marquês de Pombal, a mais movimentada de Lisboa, Portugal.
Temos estado, há vários anos, a trabalhar em várias ideias para paisagens e experiências sonoras no Metro. Porquê? Porque há muita coisa interessante nas estações de Metro de uma forma geral:
São espaços muito reverberantes, com poucas pistas visuais, onde o som toma mais importância do que a visão. Por exemplo, percebi que toda a gente sabe que vem aí o comboio pelo seu som através dos túneis.
Então qual foi a nossa ideia?
Gravar o som real do comboio e misturá-lo com vários takes de aviões Learjet passando e, finalmente, misturá-los com o som real do potente VW Polo GTI de 192 cavalos.
Esta ilusão auditiva só seria possível através da instalação de um sistema multicanal (5 canais discretos ao longo da plataforma, reforçados com 2 subwooffers).
Decidimos disparar a experiência sonora de 20 segundos exactamente 1 minuto antes da chegada do comboio real. No final, 3 potentes projectores de vídeo revelavam a mensagem: Novo Polo GTI 192 Cavalos. VW Das Auto.
Depois de várias semanas de reuniões com a Volkswagen, a MOP ( a concessionária do Metro), a Puro Audio (a melhor empresa de PA de Portugal), a Garage (top em produtoras de imagem) e vários departamentos do Metro de Lisboa, incluindo o marketing, relações públicas e segurança, todo decidimos pelo GO!
Marcámos a data para 7 de Julho, por isso, entrámos na estação por volta das 0:30 e trabalhámos até às 4:15 colocando tudo no lugar. Só pudemos atravessar a linha carregada com 700 volts depois do seu desligamento, pelas 2:30.
Não podiam haver cabos a atravessar a linha, por isso todo o equipamento de vídeo ficou na plataforma e todo o sistema de som, do outro lado da linha.
Lançámos o vídeo através de um circuito fechado de Ethernet, de uma pequena cabina, onde tínhamos outro computador ligado via WiFi ao computador do PA.
A experiência foi bastante real, atingindo os 90 dBa.
Toda a gente foi apanhada de surpresa. Algumas pessoas assustaram-se um pouco, toda a gente se riu quando a mensagem comercial apareceu.
O som é uma ferramenta de comunicação muito potente. Nunca deverá ser usada como um intruso no direito à o paz de nós todos, como pondo anúncios em sítios públicos.
Mas pode ser muito eficiente e apreciado quando contribui para dar algo à vida das pessoas proporcionando experiências interessantes.
O filme da acção tornou-se bastante viral. Pode encontrá-lo aqui:
Sem comentários:
Enviar um comentário