SO WHAT IS THE MOST REVERBERANT PLACE IN THE WORLD?
Is it a cave? A cathedral? A sewer?
According to the 1970 Guinness Book of Records, it's the chapel of Hamilton Mausoleum in Scotland. The sound takes about 15 seconds to fade away.
In the book, it's called "the longest echo", which is the mistake we talked about in our latest post.
There are other interesting sound records: the loudest burp (109.9 dB), the loudest cat purr (67.7 dB) and the loudest hand clap (113 dB).
Resuming our conversation, by the end of 19th century, Wallace Clement Sabine was the first physicist to study architectural acoustics, when he was asked to sort out the terrible acoustics of the lecture hall at the Fogg Museum in Harvard University. Nobody could understand a word of what was said there.
Lecture Hall before and after Sabine's intervention |
The reverberation needs two major ingredients: space and hard surfaces. As W. Sabine reduced the space he managed to kill part of the reverb adding a lot of soft materials. It was also W. Sabine who defined reverberation time for the first time.
What about caves?
Caves have long reverbs but they have only reach 4 or 5 seconds. Why? Mainly because of two reasons: the long corridors and tunnels take most of the sound away and the walls have an imperfect and rough surface.
Those prevent the sound from reflecting and coming again to he same place, making caves interesting and quite reverberant places but not our top.
Our record has to be found on a man made space.
And cathedrals?
Let's look at cathedrals. Are they the most reverberant places? St. Paul's Cathedral in London has a reverb time of 9.2 seconds, a little longer at low frequency, 10.9 secs at 125 Hz. Most gothic cathedrals have a similar value.
Trevor Cox, an acoustic engineer made this research and went off for the quest of the most reverberant place on Earth.
He's been on all these places, as hw describes in his beautiful book "Sonic Woenderland, a Scientific Odyssey of Sound", experimented the weird sound waves inside a sewer but, again, they were not long enough.
He kept looking for the winner. He went for other spaces, like water reservoirs and big oil containers.
The water reservoirs have quite a long reverb at low frequencies, 23.7 seconds in Dan Harpole and Wormit Cistern but, at mid frequency they just go up to 13.3 seconds. Quite longer than tose measured in cathedrals. The Wormit cistern was used by several experimental musicians for recordings like, the sax player John Butcher ot the trombonist Stuart Dempster.
Then, he tried the oil storage complex at Inchindown, Scotland. The reverb time is so impressive that it made all other places sound dry!
He fired gunshots inside it, which is an accepted procedure for RT measurement, and measured an impressive 1 minute and 15 seconds average throughout all frequencies!
We've got a winner!
Inchidown oil complex |
Ref: "Sonic Wonderland, a scientific odyssey of sound" by Trevor Cox, pages 13 to 57
ENTÃO QUAL É O LOCAL MAIS REVERBERANTE DO MUNDO?
Será uma gruta? Uma catedral? Um esgoto?
Hamilton Mausoleum |
De acordo com o Guinness Book of Records de 1970, é a capela do Hamilton Mausoleum na Escócia. O som leva cerca de 15 segundos a desvanecer-se.
No livro, é chamado "o eco mais longo", que é o erro de que falámos no post anterior.
Figuram também outros recordes interessantes e inúteis: o arroto mais alto (109.9 dB), o ronronar de gato mais alto (67.7 dB) e as palmas mais altas (113 dB).
Voltando à nossa conversa, no final do século XIX, Wallace Clement Sabine foi o primeiro físico a estudar acústica arquitectónica, quando foi chamado a resolver a terrível acústica da sala de leitura no the Fogg Museum na Universidade de Harvard. Ninguém conseguia perceber uma palavra do que aí era dito.
A reverberação alimenta-se de dois ingredientes principais: espaço e superfícies duras e lisas. W. Sabine conseguiu reduzir o espaço e matar parte do reverb juntando uma série de materiais suaves como almofadas. Foi também W. Sabine que definiu o tempo de reverberação pela primeira vez.
A sala de leitura antes e depois da intervenção de Sabine |
As grutas?
As grutas têm RT's longos mas só até cerca de 4 ou5 segundos. Porquê? Principalmente por duas razões: os longos corredores e túneis que as caracterizam, levam a maior parte do som embora e as paredes têm uma forma rugosa e imperfeita.
Estes factores evitam que as reflexões sonoras se juntem no mesmo lugar e tronam as grutas interessantes e reverberantes mas não o nosso top.
O nosso recorde terá de ser encontrado num espaço construído pelo Homem.
E as catedrais?
Vejamos. Serão elas os espaços mais reverberantes? A catedral de S. Paulo em Londres tem um RT de 9.2 segundos, sendo, naturalmente um pouco mais longo nas baixas frequências, 10.9 segundos a 125 Hz. A maioria das catedrais góticas tem o mesmo valor.
Catedral de S. Paulo |
Trevor Cox, um engenheiro acústico realizou este estudo foi à procura do espaço mais reverberante do Planeta.
Esteve em todos estes lugares como descreve no seu belo livro "Sonic Wonderland, A Scientific Odyssey of Sound", experimentou as estranhas ondas sonoras dentro de um esgoto mas não eram suficientemente longas.
E continuou à procura de um vencedor. Foi também pesquisar outros lugares, como reservatórios de água e grandes contentores de petróleo.
Os reservatórios de água têm tempos de reverberação bem mais longos, como 23.7 segundos na Cisterna de Dan Harpole ou de Wormit, mas nas frequências médias só atinge 13.3 segundos. Mesmo assim, bem maior do que os das catedrais. A Cisterna de Wormit foi usada por vários músicos experimentais para gravações, como o saxofonista John Butcher ou o trombonista Stuart Dempster.
Depois, Trevor Cox experimentou o complexo petrolífero de Inchindown, na Escócia. No depósito principal a reverberação é tão longa que faz todos os outros lugares parecerem secos!
Disparou vários tiros lá dentro, que é um procedimento aceite para medir RT's, e mediu uns impressionantes 1 minuto e 15 segundos de média entre todas as frequências!
Temos um vencedor!
Complexo petrolífero de Inchindown |
Reparem que, até o Soundcloud lhe chama eco :-)
Ref: "Sonic Wonderland, a scientific odyssey of sound" by Trevor Cox, pags 13 to 57
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